Plättar eller Pannkakor

Inget är väl så barnsligt gott som nygräddade pannkakor eller plättar. 
Serveringsförslagen är ju oändliga; sylt och grädde, glass och kolasås, sirap och banan. 
Och skulle det råka bli några pannkakor över, så kan man lätt sno ihop en god fyllning och vips, så har man Crêpes till nästa måltid. Inte dumt det heller...
 
Det här behöver du till ca 12 pannkakor eller ca 60 plättar:
3 ägg
3 dl vetemjöl
6 dl mjölk
½ tsk salt
(1 nypa socker)
1 msk smält smör
 
Gör så här:
Vispa samman äggen med hälften av mjölken, tillsätt mjöl och salt (och ev socker).
Vispa till en slät och klimpfri smet.
Blanda i resten av mjölken och det smälta smöret.
Låt smeten stå och svälla i 5-10 minuter.
 
Värm en pannkakslagg, stekpanna eller plättlagg med smöret. Låt det bli gulbrunt.
Ös i smet i pannan med en soppslev eller häll upp smeten i en tillbringare eller dylikt.
Vicka på pannan så att det blir ett jämnt tunt lager smet.
Vänd pannkakan då smeten stannat på ovansidan.
OBS! Ha inte för het panna!
Lägg upp pannkakorna på ett fat, rulla ihop eller vik dem i fyra delar.
Håll dem varma över en kastrull med hett vatten.
(Vilket bra tips, stod i min kokbok ser jag nu när jag sitter och skriver av. Jag kanske skulle börja läsa igenom hela recepten och inte bara ingrediensförteckningen som jag oftast gör...)
 
Står även i kokboken att man kan "byta ut hälften av vetemjölet mot grahamsmjöl så blir rätten rikare på fiber".
Sant, men då blir det ju inte lika gott om ni frågar mig.
Och tydligen är den smeten bättre till plättar eller små pannkakor eftersom den blir svårare att vända.  

Kommentarer:

1 ajlimullersandvik.blogg.se:

skriven

ääälskar plättar och pannkakor :D

Kommentera här: