Chokladkola

 
 
Världens bästa chokladkola! Och godaste!
Dessutom tar det bara 10 minuter att göra den.
Receptet fick jag av min kollega Britt-Marie i början på 90-talet.
Och jag vet inte hur många kok vi gjort sedan dess. Oräkneliga.
För att inte tala om min mamma som under min aktiva 4H-period, stod hemma och kokade kola i parti och minut som vi sedan sålde på "Jul på Nissaström" eller "Jul på Lilla Böslid" eller var det nu fanns en julmarknad att sälja kola på. :)
Själv hann jag inte koka så mycket kola - eftersom jag var upptagen med att måla små spånkorgar som vi sålde kolan i.
 
Detta behövs till ca 40 kolor:
  • 4 msk smör  (60 gr)
  • 2 dl socker
  • 1 dl ljus sirap
  • 3 - 4 msk kakao 
 
Gör så här:
  1. Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull.
  2. Koka upp, sänk värmen och koka i 7 minuter.
  3. Häll kolan i knäckformar.
  4. Låt svalna och njut!

Kommentera här: