Vaniljmuffins med blåbär

 
Nybakade muffins till eftermiddagsfikat, mums!
 
Ca 8 stora muffins.
Ingredienser:
  • 100 g smör
  • 2 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 1 dl mjölk
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 krm salt
  • ca 1 dl frysta blåbär eller färska
  • Kokosflingor eller ströbröd till formarna
  • Florsocker till garnering
OBS!
  • När jag använder frysta bär brukar jag inte tina dem innan och blandar dem i 1 tsk majsstärkelse innan de läggs i smeten.
  • När jag använder färska bär men vill ha en lite krämig blåbärsmuffins, så brukar jag klicka en tesked blåbärssylt på varje muffins.
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Smörj och bröa åtta stora portionsformar, eller 12 små.
  3. Smält smöret i en kastrull.
  4. Rör ihop ägg och socker
  5. Tillsätt smöret och mjölken.
  6. Blanda mjölet med bakpulver, vaniljsocker och salt.
  7. Tillsätt de torra ingredienserna i smeten och rör den jämn.
  8. Vänd snabbt ner ½ dl blåbär.
  9. Häll smeten i muffinsformarna.
  10. Fördela resten av blåbären på muffinsen.
  11. Strö över lite kokos - kan uteslutas om man inte är så förtjust i kokos.
  12. Grädda mitt i ugnen i 11-13 minuter vid små, 15-17 minuter vid stora muffins. Prova med sticka.
  13. Låt svalna i sin form.
  14. Stjälp upp kakorna och pudra med florsocker innan servering.

Kommentera här: