Rågsiktsformbröd

 
Det här brödet har jag bakat i ganska exakt 20 år upptäckte jag när jag bläddrade till framsidan på tidningen för att se varifrån receptet kom. Det visade sig vara en gammal ICA Kuriren utgiven i september 1996.
Detta bröd används som rostbröd eller till grillade mackor hemma hos oss.
Eftersom det blir två limpor, så brukar jag skiva upp den ena som sedan hamnar i frysen. Smidig att plocka skivor om man inte vill plocka upp hela limpan på en gång. 
 
2 stycken limpor:
50 gr jäst
6 dl vatten
½ dl rapsolja (solrosolja fungerar också)
2 tsk salt
2 ägg
ca 2 liter rågsikt (1,1 - 1,2 kg)
 
Smula jästen i degbunken.
Häll på 37-gradigt vatten och rör om tills jästen löst sig.
Tillsätt olja, salt och äggen ett och ett under omrörning.
Blanda i det mesta av mjölet, arbeta degen ordentligt och låt den sedan jäsa under bakduk i 45-60 minuter.
 
Arbeta ihop degen och knåda den smidig på mjölat bakbord.
Dela den mitt itu och forma halvorna till bröd som passar i två 2-liters bakformar.
 
Olja och mjöla formarna först och lägg sedan försiktigt i brödämnena.
Låt dem jäsa under bakduk i cirka 30 minuter.
 
Grädda bröden i formarna på ett galler som ställts direkt på ugnens botten.
De är nästan färdiga efter 25 minuter i 200 graders ugnsvärme.
Lossa bröden ur formarna och lägg dem på sidan på gallret för att gräddas i ytterligare 5 minuter, gärna med varmluftsfläkt på för att färgen ska bli jämn och fin.
 
 

Kommentera här: