Kyckling med kall dillsås

 
Ett recept som används flitigt när vi bjuder på buffé.
Och som dessutom delats flitigt till släkt och vänner.
Receptet är plockat från arla.se, och där står det så här om receptet:
"En praktisk och god buffékyckling som kan förberedas dagen före".
Och det stämmer! :)
 
Har dock tagit mig vissa kreativa friheter - jag kryddar kycklingen när jag steker den och inte som det står i originalreceptet att kycklingen skall kryddas efter det att man skurit upp den.
 
Detta behövs till 10 bufféportioner:
  • 900 gr kycklingfilé
  • smör (arla då förstås)
  • 1 ½ tsk salt
  • 2 krm svartpeppar
  • (Själv mäter jag aldrig hur mycket jag saltar och pepprar när jag steker kött - jag gör som Farbror Melker - kryddar efter behag).
 
Sås:
  • 4 dl lätt crème fraiche
  • rivet skal och pressad saft av ½ citron
  • 1 msk flytande honung
  • ½ dl hackad dill
  • ½ tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
(Till sås mäter jag dock kryddorna och provsmakar innan jag ev går loss med ytterligare salt och peppar).
 
Garnera med dill och citronskivor.
 
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Bryn kycklingen i omgångar på båda sidor i smör i en stekpanna.
  3. Lägg dem i en långpanna.
  4. Stek i mitten av ugnen 10-12 minuter.
  5. Kolla för säkerhetsskull med en termometer så kycklingen är klar - skall hålla 70 grader.
  6. Låt kycklingen kallna.
  7. Rör ihop såsen.
 
Så här långt kan man förbereda.
 
  1. Skär kycklingen i skivor och lägg upp dem på ett serveringsfat.
  2. (Krydda med salt och peppar).
  3. Ringla hälften av såsen över kycklingen och servera resten till.
  4. Strö över färsk dill och garnera med citron.

 

 

Kommentera här: