Chokladkladdkakor

 
Det här receptet har jag fått från min svägerska Berit. Mycket goda små chokladkladdkakor. Perfekta att ha i frysen. Behöver bara tänka på att ta upp dem ca 5 min innan de ska ätas. Och det är ju ungefär lika lång tid det tar för kaffet att bli klart. :)
 
Ca 15-20 st folieformar
 
Sätt ugnen på 160 grader.
 
Vispa ihop:
2 st ägg
3 dl socker
 
Blanda ihop de torra ingredienserna:
1 ½ dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 krd salt
4 msk kakao
 
Smält:
100 gr smör
 
Rör i de torra ingredienserna i äggsmeten. Häll därefter i det smälta smöret.
Klicka ut i folieformar - fyll dem bara till hälften.
Grädda i mitten av ugnen i 15 min - INTE längre. För då blir de inte kladdiga...
 
Kräm:
100 gr smör
4 msk socker
2 tsk mjöl
4 tsk kakao
1 dl grädde
1 dl mjölk
 
Koka alla ingredienser tills det blir en tjock kräm, ca 10 min.
 
Häll krämen i formarna när kakorna är kalla.
Förvaras i frysen, tas upp ca 5 min innan de skall ätas.
Kan garneras med kokos eller nötter om man vill.
Ätes med sked direkt ur formen.
 
Mums!
 

Kommentarer:

1 Felicia Holmgren:

skriven

Mums!

Kommentera här: