Pestolax

 
 Pestolax äter vi minst ett par gånger i månaden.
Smidigt att göra och väldigt gott.
Bästa recensionen på rätten fick jag för några år sedan av kusin Filip som ofta var hos oss och lekte med Basse. Vi lyckades att pricka in denna rätt flera gånger just när han var hos oss, och eftersom jag vet att Filip inte är överförtjust i fisk, beklagade jag mig en gång och sa:
- Jag är ledsen Filip, men det blir Pestolax idag igen.
- Det gör inget, svarade han. Den fiskrätten gillar jag!
Det var ett gott betyg som värmde.
 
Vi vill man kan man göra egen Pesto, men det funkar lika bra med köpt.
 
Detta behövs:
  • 1 bit lax, eller portionsbitar till så många man är
  • Salt och citronpeppar
  • 1 burk pesto, eller en sats hemmagjord
  • Riven parmesanost
  • 1½ - 2 dl grädde
 
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Gör Pesto enligt receptet (se eget recept).
  3. Salta och peppra på laxen och lägg den i en smord ugnsfast form.
  4. Bred över pesto, spara lite till att göra sås på.
  5. Blanda grädde och pesto och häll i formen.
  6. Grädda mitt i ugnen i 15 minuter.
  7. Ta ut formen och riv lite parmesan på toppen och ställ in formen ytterligare 5 minuter tills osten fått fin färg.

Servera med kokt pasta eller potatismos.

Kommentera här: