Pumpastroganoff

 
Stroganoff brukar vara en stående klassiker här uppe i Umeå. Jag är dock inte riktigt lika förtjust i korv Stroganoff som Viktor och i ett försök att göra någon variant på den hittade jag detta recept. Jag tycker att pumpa är väldigt gott sedan vi gjorde Pasta med Pumpa och Chili och vad passar då bättre än pumpa kombinerat med stroganoff? Skulle man inte vilja ha pumpa i, går det bra att byta ut mot andra tillbehör man kan ha såsom falukorv eller halloumi då såsen var mycket god!
 
Ingredienser:
  • 1 butternutpumpa (ca 700g)
  • 2 rödlökar, klyftade (kan uteslutas)
  • 250 g körsbärstomater
  • 1 tsk torkad rosmarin
  • 2 vitlöksklyftor
  • 3 msk tomatpuré
  • 0,5 msk olivolja
  • 2 dl créme fraiche
  • 1 dl grädde
  • 2 tsk dijonsenap
  • 1 tsk sambal oelek
  • 1 grönsaksbuljong
  • Svartpeppar
  • Till servering: Ris och persilja
Gör så här: 
  1. Sätt ugnen på 225°.
  2. Dela pumpan, skär bort skalet och ta bort kärnorna. Skär pumpan i "klyftpotatisstora" bitar.
  3. Lägg pumpan, lök och tomater på en ugnsplåt.
  4. Ringla över olja och krydda med rosmarin, salt och peppar.
  5. Rosta högt upp i ugnen ca 20 min.
  6. Fräs vitlök och tomatpuré i olja i en kastrull. 
  7. Tillsätt créme fraiche, grädde, senap och sambal oelek och smula ner buljongtärningen. Låt sjuda ca 10 min.
  8. Vänd ner de ugnsrostade grönsakerna i tomatsåsen. Smaka av med salt och peppar.
  9. Servera med ris. Ganera ev med persilja.
 

Kommentera här: