Mannerströms oxfilé med pepparsås

 
Godaste pepparsåsen ever! Han kan han Mannerström!
 
Men ibland går det lite fort. Första gången vi gjorde denna sås, så gjorde jag som jag brukar göra.
Skannar recept lite snabbt för att kolla om allt finns hemma och sedan kör jag igång.
Tanken var inte att göra pepparbiff då utan grönpepparsås.
Och någonstans mitt i såsreceptet började jag fundera på vad i hela friden jag skulle med all vitpeppar till? I en grönpepparsås?
Man vill ju inte gärna tugga på vitpepparkorn, även om de är mortlade.
Visade sig att pepparn även var avsedd till pepparbiff. :0)
Men att rosta vitpepparn var en höjdare. Vilken smak det blev på den.
 
Så vill man inte ha pepparbiff till sin grönpepparsås, minska ner på vitpepparn i receptet nedan till ca 1 tsk istället.
 
Detta behövs:
  • 2 msk vitpepparkorn (räcker till 1000 g oxfilé i bitar)
  • 1 finhackad schalottenlök
  • ½ msk grönpeppar
  • ½ msk finhackad estragon (har man inte det hemma använd samma mängd torkad dragon och ½ tsk vinäger istället)
  • olja
  • 3 dl kalvfond
  • 1 dl rött vin
  • 2 msk cognac
  • 2 dl grädde

  • 1000 g oxfilé

Gör så här:
  1. Rosta vitpeppar i ugnen ipå 150 grader i 10 minuter eller i en varm, torr stekpanna.
  2. Stöt den sedan grovt i mortel.
  3. Fräs schalottenlöken, grönpeppar, estragon samt lite av den rostade vitpepparn i olja.
  4. Slå på kalvfond, rödvin och cognac.
    OBS! Använder du koncentrerad fond på flaska måste du späda ut den enligt förpackningen så att du får 3 dl buljong.
  5. Låt koka ihop i ca 10 minuter.
  6. Slå sedan på grädden och låt koka ytterligare i ca 10 minuter.

  7. Rulla kanterna på oxfilébitarna i peppar och stek köttet.
  8. Servera med pepparsåsen.
 
 
 

Kommentera här: