Rårakepizza med rökt lax

 
Vi äter ofta rårakor.
Enkel mat med få ingredienser.
Och "toppingen" kan förändras i oändlighet.
Men vi har aldrig tänkt på att göra en stor råraka.
Var ett recept i Buffes aprilnummer där de hade gjort just detta.
Vi var bara tvungna att prova.
Och vad gott det blev! Och smidigt!
Ny favorit!
 
Detta behövs till 4 personer som förrätt:
  • 1 dl smetana
  • 2 msk finrivet citronskal
  • 500 g fast potatis
  • ½ tsk salt
  • 1 msk majsstärkelse
  • 150 g kallrökt lax
  • ½ tunt skivad rödlök (eller hackad)
  • ½ dl finskuren gräslök
  • smör
  • rapsolja
  • svartpeppar
  • plockad dill att toppa med
  • ev citronklyftor

Gör så här:
  1. Blanda smetana med pepparrot och citronskal. Ställ kallt.
  2. Skala och riv potatisen grovt.
  3. Blanda den rivna potatisen med salt och låt stå i 5 minuter.
  4. Krama ur all vätska från potatisen och blanda sedan med majsstärkelse.
  5. Hetta upp en stor stekpanna ( ca 30 cm) och lägg i smör och rapsolja.
  6. Tryck ut potatisen i stekpannan och stek ca 4-5 minuter på medelvärme.
    Tryck och pressa lätt med stekspade på potatisen.
    Jag brukar även salta och peppra lite lätt.
  7. Lyft lite på rårakan och se när det är dags att vända. Rårakan ska ha färg.
  8. Vänd rårakan med hjälp av en stor tallrik eller fat och stek ytterligare 4-5 minuter.
    Jag bättrade på med lite smör och olja i vändningen.
  9. När rårakan är klar, lägg upp den på ett stort fat. Låt svalna lite.
  10. När rårakan har svalnat bred på smetana.
  11. Toppa med lax, ,rödlök, gräslök, dill och peppar.
  12. Skär i bitar och servera. Gott med citronklyftor till som man kan pressa över.
 

Kommentarer:

1 Magnus:

skriven

Hej!
Hittade ert korvrecept och såg att det innehöll mjölk som ska kokas. Håller på att göra köttkorv efter min mormors recept som också innehåller mjölk som ska kokas. Frågade min mamma om varför mjölken ska kokas och kylas. Hon visste inte det bara var så. Har sökt på nätet och hittat andra recept som innehåller kokt kall mjölk men ingen förklaring varför man inte kan ta mjölken direkt. Jag och mina barn skulle gärna veta varför. Vet ni det ?
MVH Magnus, Isak o. Jennyann

Svar: Hej!Vilken kul fråga, jag har inte funderat på det!
Jag var tvungen att kolla med min mamma om hon vet varför mjölken ska kokas?
Hon visste inte säkert, men trodde kanske att det kunde bero på att det är ett väldigt gammalt recept och förr var inte mjölken pastöriserad, så det kanske hade att göra med att få längre hållbarhet i mjölken som var anledningen till att den kokades.
Hon trodde att man säkert kan strunta att koka mjölken idag, men man gör det ändå eftersom receptet är så. :0)
Hälsningar
Annette
Familjen Winterquist Eriksson

Kommentera här: